ΑΙΘΙΟΠΙΑ


ΦΡΑΓΜΑ DAMTE ΑΙΘΙΟΠΙΑΣ

Damte Dam was constructed in south Ethiopia, for irrigation purposes of the nearby agricultural areas. The engineering design and the management of construction were undertaken by "Engineers without Borders - Greece", with the affiliation of two Ethiopian committees.

The "Engineers without Borders", with the support of engineering consultants, designed the project and assigned its construction to an Ethiopian semi-public construction company, following a bidding process and supervised its construction. The project was completed as planned and is in normal operation offering 410,000 m3 irrigation water to the local community.

Η Αιθιοπία αποτελεί, λόγω της ξηρασίας από την οποία πλήττεται, χώρα προτεραιότητας για την ανάληψη δράσεων εξασφάλισης, διαχείρισης και εξοικονόμησης υδάτινων πόρων.

Μετά από εκτεταμένη διερεύνηση αποφασίστηκε ή ανάληψη πρωτοβουλίας που θα περιελάμβανε τη μελέτη και κατασκευή Φράγματος στην θέση Damte στην περιοχή Damot Gale της Νότιας Αιθιοπίας για τη κάλυψη αρδευτικών αναγκών της αγροτικού χαρακτήρα ευρύτερης περιοχής.

Οι ΜΧΣ ανέλαβαν το γενικό σχεδιασμό, τη μελέτη, την επίβλεψη και την υλοποίηση της κατασκευής με εταίρους την Αιθιοπική Κοινότητα στην Αθήνα και τον αρμόδιο κρατικό φορέα διαχείρισης υδατικών πόρων στην Αιθιοπία.

Αρχικά διενεργήθηκαν επαφές με την Αιθιοπική κοινότητα στην Αθήνα, μέσω των οποίων έγινε προσπάθεια γνωριμίας με τις συνθήκες που επικρατούν στη χώρα και αφορούν τη κοινωνική ζωή και τη παραγωγική διαδικασία.

Στη συνέχεια, ζητήθηκε από το Αιθιοπικό Δημόσιο η υπόδειξη έργων υποδομής που βρίσκονται στο στάδιο αναγνώρισης και τα οποία θεωρούνται ζωτικά για την ανάπτυξη της χώρας.

Ανταποκρινόμενο στο αίτημα, το Υπουργείο Δημοσίων Έργων της Αιθιοπίας, υπέδειξε 4 Φράγματα για τα οποία είχαν εκπονηθεί μελέτες αναγνώρισης.

Τα έργα αξιολογήθηκαν από τους ΜΧΣ, κρίθηκαν όλα τεχνικώς δόκιμα και από αυτά επιλέχτηκε για μελέτη και κατασκευή το Φράγμα Damte, ως πιο προσιτό στις δυνατότητες χρηματοδότησης, και περισσότερο οικείο λόγω της συμμετοχής του Τομέα Υδατικών Πόρων της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), στη εκπόνηση της μελέτης αναγνώρισης. Φορέας υλοποίησης του έργου θα ήταν οι ΜΧΣ και εταίροι η Αιθιοπική κοινότητα στην Ελλάδα, μέσω της "Επιτροπής Αλληλεγγύης για τη Ξηρασία στην Αιθιοπία", η Επιτροπή Πρωτοβουλίας του ΕΜΠ και το Disaster Prevention and Preparedness Commission (DPPC), που αποτελεί τον αρμόδιο κρατικό φορέα στην Αιθιοπία. Η πρόταση υπεβλήθη στο ΥΠ. ΕΞ. και μετά από αξιολόγηση χρηματοδοτήθηκε μέρους του προϋπολογισμού του.

Ο γενικός σχεδιασμός του έργου βασίστηκε, στη μορφολογία της κοίτης, στη διαθεσιμότητα υλικών, τις ιδιότητες των πετρωμάτων και σε τοπικούς παράγοντες, όπως η αδυναμία παραγωγής σκυροδέματος, η ανάπτυξη λατομείου και θραύση λίθων χειρωνακτικά, η έλλειψη αμμωδών υλικών. Με επιτόπου επίσκεψη διερευνήθηκε η διαθεσιμότητα εξοπλισμού η οποία και επηρέασε το σχεδιασμό και το χρονικό προγραμματισμό.

Επίσης διαπιστώθηκε η υπερεπάρκεια ανειδίκευτου εργατικού δυναμικού και η επάρκεια πρόθυμων αλλά άπειρων μηχανικών.

Στην ευρύτερη περιοχή του έργου, αρμόδιος κρατικός φορέας για την κατασκευή κυρίως αρδευτικών έργων, ήταν η Southern Irrigation Development Authority (SIDA), η οποία διέθετε εργατικό δυναμικό και κατάλληλο εξοπλισμό, με την οποία οι ΜΧΣ άρχισαν να δομούν επικοινωνία και συνεργασία αρκετά έγκαιρα, από την εκπόνηση ακόμη της προμελέτης του φράγματος.

Σε πρώτη φάση προσκλήθηκε γεωλόγος της SIDA στην Αθήνα, προκείμενου η ομάδα μελέτης να ενημερωθεί για τα πετρώματα και την υδρογεωλογία της περιοχής, τη διαθεσιμότητα υλικών, τις δυνατότητες εκτέλεσης εργαστηριακών δοκιμών στην Αιθιοπία, τις τοπικές συνθήκες εργασίας, τη διαθεσιμότητα εργατικού δυναμικού και εξοπλισμού της εταιρίας κλπ.

Σε δεύτερη φάση προσκλήθηκε διευθυντικό στέλεχος της SIDA για να συζητηθούν οι λεπτομέρειες κατασκευής, οι οικονομικές δυνατότητες σε σχέση με τους διαθέσιμους πόρους, το χρονοδιάγραμμα κατασκευής και τέλος η σύμβαση συνεργασίας.

Κρατικοί κανονισμοί δεν επέτρεπαν τη χρήση εκρηκτικών υλών και επομένως η παραγωγή λίθων έπρεπε να εκτελεστεί στο σύνολό της χειρωνακτικά.

Εντοπίστηκε εμφάνιση βραχώδους ιγνιμπρίτη σε σχετικά μικρή απόσταση από το έργο, του οποίου τα συστήματα διακλάσεων επέτρεπαν τη λατόμευση χειρωνακτικά. Η παραγωγή λίθων πραγματοποιήθηκε με ομάδες των δύο ατόμων, εκ των οποίων ο ένας χρησιμοποιούσε λοστό και ο άλλος βαριά.

Η διαζώνηση του αναχώματος προέβλεπε κεκλιμένο πυρήνα και κελύφη από λεπτόκοκκα υλικά, κατακόρυφο φίλτρο από ποτάμιες αποθέσεις και ζώνες προστασίας από λίθους λατομείου.

Ο υπερχειλιστής του φράγματος σχεδιάστηκε είναι μετωπικός, επίπεδος, με βαθμιδωτή διώρυγα πτώσης και λεκάνη ηρεμίας επενδεδυμένη με λίθους.

Λόγω απουσίας αδρομερών υλικών και αδυναμίας παραγωγής σκυροδέματος, οι βαθμίδες του κατασκευάστηκαν με συρματοκιβώτια πληρωμένα με λίθους λατομείου.

Τα συρματοκιβώτια μεταφέρθηκαν από την Ιταλία απευθείας στο λιμάνι του Djibouti και από εκεί στη θέση του έργου.

Απαιτήθηκε η προμήθεια χαλύβδινου αγωγού υδροληψίας, η οποία και έγινε από ελληνικό σωληνουργείο και μετά από κατάλληλη κατεργασία μεταφέρθηκε ακτοπλοικώς στο λιμάνι του Djibouti και στη συνέχεια οδικώς στο έργο. Για το ποιοτικό έλεγχο των υλικών κατασκευής εγκαταστάθηκε εργαστήριο σε μικρό κτίριο πλησίον του έργου με εξοπλισμό από Ελλάδα και Αγγλία.

Το Φράγμα Damte ολοκληρώθηκε και λειτουργεί έκτοτε κανονικά, προσφέροντας 410,000 m3 νερού σε περιοχή της Αιθιοπίας, που το έχει τόση ανάγκη, είτε άμεσα για οικιακή χρήση, είτε έμμεσα για αρδεύσεις.

Η κατασκευή έργων υποδομής ανάλογης σπουδαιότητας σε αναπτυσσόμενες χώρες είναι άξιες θετικής αναγνώρισης και προβολής.

Τιμούν την Ελλάδα και την κάνουν γνωστή ως μια χώρα που 'νοιάζεται'. Το έργο υλοποιήθηκε χάρη στην ευαισθησία, την επιμονή και τον επαγγελματισμό των ΜΧΣ και των συνεργατών τους, τη συμβολή του ΥΠ.ΕΞ., το ενδιαφέρον και την ανιδιοτελή προσφορά του ΕΜΠ και τέλος την αγάπη προς την πατρίδα τους αιθιοπικών πολιτιστικών συλλόγων στην Ελλάδα.


Φράγμα Damte Αιθιοπίας - Προβλήματα σχεδιασμού και κατασκευής φράγματος στο εξωτερικό, από ελληνική ΜΚΟ


Φωτογραφίες από την πρώτη φάση του έργου

Περισσότερες φωτογραφίες


Φωτογραφίες από την δεύτερη φάση του έργου

Περισσότερες φωτογραφίες


Φωτογραφίες από την τρίτη φάση του έργου

Περισσότερες φωτογραφίες


Φωτογραφίες από την τέταρτη φάση του έργου

Περισσότερες φωτογραφίες